دیوان عدالت اداری صالح به ابطال حكم وزیر تعاون در خصوص مدیر عاملی مرتضوی نیست
نوشته شده توسط : breketid

'احمد محبتی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در توضیح این مطلب افزود: در قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨٥ هیچ اشاره ای به نهادهای عمومی غیردولتی از حیث سازمان ها و نهادهای مشمول صلاحیت دیوان نشده است و ماده ١٣ قانون مذكور دستگاه های مشمول دیوان را شامل وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شركت های دولتی، شهرداری ها، تشكیلات، نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آن ها را احصا كرده است.

وی ادامه داد: همچنین ماده ١٩ قانون یادشده در مقام بیان صلاحیت هیات عمومی دیوان، رسیدگی به شكایات و اعتراضات از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها را خلاف قانون دانسته است و لذا نهادهای عمومی غیردولتی كه صندوق تامین اجتماعی از جمله نهاد عمومی غیردولتی است مستثنی است و با مراجعه به سابقه تصویب قانون یادشده، نهادهای عمومی غیردولتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شده است.

این متخصص حقوق عمومی در ادامه خاطر نشان كرد مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی به موجب ماده ١١٣ قانون خدمات كشوری و چگونگی تعیین مدیریت صندوق تامین اجتماعی مصوب ١٣٨٨ با پیشنهاد هیات امنا و تایید و حكم وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی منصوب می شود و لذا هیات امنا صرفا پیشنهاد انتصاب را به وزیر ارایه می دهد.

محبتی با بیان اینكه دیوان عدالت اداری با توجه به ماده ١٩ قانون دیوان عدالت پیشنهاد هیات امنا را ابطال كرده است، تصریح كرد به نظر می رسد 'پیشنهاد' نه مصوبه است، نه آیین نامه و نه سایر مقررات دولتی.

وی تاكید كرد بنابراین صندوق تامین اجتماعی یك نهاد غیردولتی بوده و هیات امنا بر گرفته از بخش های كارگری و كارفرمایی است و ابطال پیشنهاد چنین مرجعی نمی تواند در صلاحیت دیوان عدالت اداری باشد، اما به موجب اصل ١٥٩ قانون اساسی طرح این موضوع می تواند در صلاحیت محاكم عمومی دادگستری باشد.

مدیر كل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری روز دوشنبه گذشته گفته بود لغو انتصاب از مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی رایی است كه برای سعید مرتضوی صادر شده است.

'علی‌اكبر بختیاری' این رای را قطعی دانست و افزود: این انتصاب مخالف با تبصره یك ماده 17 قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: هیات عمومی دیوان به درخواست نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی این موضوع را بررسی و رای به ابطال این حكم داده است.

اجتمام ** 1788 **1569





:: برچسب‌ها: روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: